გაიცანით ლარა შუკვანი — თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტის ჰუმანიტარულ მეცნიერებათა ფაკულტეტის ქართული ფილოლოგიის სპეციალობის სტუდენტი, მისი ლექსები რამდენჯერმე უკვე გამოქვეყნდა სხვადასხვა ონლაინ პლატფორმაზე. ღრმა ემოციებით დასურათებული პოეზიის ავტორი ბავშვობაზე, სტუდენტობასა და საკუთარ შემოქმედებაზე გვესაუბრება... ვეცადეთ, გაგვეგო — როგორ დაიბადა რითმი, თავისებური მელოდია და ფერწერული ელემენტები ლარა შუკვანის პოეზიაში.
როგორ გაიხსენებდით ბავშვობას? რა გარემოში იზრდებოდით? ამ ყველაფერმა რამდენად მოახდინა თქვენს პოეზიაზე გავლენა?
ბავშვობაში რაღაც პერიოდი (ორიოდე წელი) სვანეთში გავატარე. მართალია, ეს იმდენად ადრე იყო, რომ ჩემს მეხსიერებაში ზუსტი ანაბეჭდი არ დაუტოვებია და თანაც მას შემდეგ სულ სხვა გარემოში გავიზარდე (აღმოსავლეთში, ქვემო ქართლში დავამთავრე სკოლაც), მაგრამ თვითონ ამ „საწყისმა“, ვფიქრობ, ბევრი რამ განსაზღვრა ჩემს ხასიათსა და მსოფლაღქმაში, რაც, მეტწილად, ჩემს ლექსებშიც გამოიხატება.
რატომ დაიწყეთ წერა? რატომ აირჩიეთ პოეზია და არა — პროზა?
ეს შეკითხვა, თავისი ბუნებით, ჩემთვის ახლა უკვე არაბუნებრივია, მაგრამ შემიძლია გიპასუხოთ, რომ გამოუთქმელი აზრების, სიტყვებისა და იმ მეხსიერებისთვის, რომელიც რაღაც სიმძაფრით ილექება ჩვენში, პოეზია კარგი ყალიბია. უფრო სწორად, ჩემს შემთხვევაში ასე აღმოჩნდა. რაც შეეხება პოეზიისა და პროზის მიმართებას, უბრალოდ ვფიქრობ, რომ ჩემს პროზაში უფრო მეტი მაინც პოეზია იქნებოდა, რაც თავისთავად ისევ პოეზიასთან მაბრუნებს.
წერთ სიცოცხლისა და სიკვდილის კავშირზე, მათ შორის არსებულ ზღვარზე...
სიკვდილზე ვწერ იმდენად, რამდენადაც ამაზე განწყობა და სიმბოლოები მეტყველებენ ჩემს ნაწერში. ამას, ალბათ, ის განაპირობებს, რომ ხსოვნის ძაფზე გამობმული ადამიანი ვარ და ბავშვობიდან ვგრძნობ ერთგვარ სიახლოვეს მიღმიერთან.
შეიძლება ითქვას, რომ ყოფიერებას აღიქვამთ ბუნებასთან ერთიანობის კონტექსტში და შემდეგ იყენებთ თქვენს პოეზიაში, როგორც მხატვრულ გამომსახველობით საშუალებას?
ნანახს, მეხსიერებაში აღბეჭდილს, იქნება ეს ხსოვნა, სიხარული, ნოსტალგია თუ სხვა რომელიმე გულწრფელი განცდა, წერის დროს, რა საკვირველია, ვერ დააშოშმინებ. არ ვიცი, რამდენად ვაკავშირებ ამ ყველაფერს ბუნებასთან (ფორმის თვალსაზრისით), თუმცა ხშირად მაინც გამომსახველობით საშუალებად იქცევა ხოლმე ლექსებში.
ვიცი, რომ მუსიკასთან განსაკუთრებული დამოკიდებულება გაქვთ...
სიამოვნებაზე მეტად, მუსიკა ჩემთვის საკუთარ თავზე დაკვირვებას, რაღაცის შეხსენებას, ძიებას გულისხმობს, მაგრამ ესეც თავისებურად სასიამოვნოა. ჩემი მუსიკალური გემოვნება საკმაოდ განსაზღვრულია და ყველაფერს ნამდვილად ვერ ვუსმენ.
რას ფიქრობთ, რომელი უფრო უკეთ გამოხატავს ადამიანის ემოციებს — მუსიკა თუ სიტყვა?
მუსიკა თუ სიტყვა? — სიცოცხლისუნარიანი შეკითხვაა. მე ამ შემთხვევაშიც აღქმას ვანიჭებ უპირატესობას და ვფიქრობ — გამოხატულ ემოციას სმენა უკეთ ირეკლავს, ვიდრე კითხვა.
რატომ აირჩიეთ ქართული ფილოლოგია და რას გეგმავთ სამომავლოდ?
უნივერსიტეტში ფილოლოგიის არჩევა და სწავლის სურვილი (მიუხედავად იმისა, აღმოჩნდა თუ არა ეს იგივე, რასაც ვფიქრობდი), განაპირობა ჩემმა დამოკიდებულებამ სიტყვასთან. სიტყვა ყოველთვის ძალიან საინტერესო დაკვირვების საგანი იყო ჩემთვის (თანაც, მე ორ მშობლიურ ენაზე ვმეტყველებდი (თუ შეიძლება, ასე ითქვას) — ქართულად და სვანურად, მომწონდა ამ სიტყვების დაკავშირება და მათ შორის რაღაც მსგავსება-განსხვავების შემჩნევა). მახსოვს, ბავშვობაში სულხან-საბას იგავ-არაკების გაცნობისას განსაკუთრებული შთაბეჭდილება სწორედ „ენით დაკოდილმა“ დამიტოვა.
სამომავლო გეგმები მოქმედებას გულისხმობს და ვიდრე არ იმოქმედებ, საუბარი არაფერს ნიშნავს.
* * *
ლარა შუკვანის ლექსები
„მინდვრებში დაღლილი ფიფქები მოცვივა...“
თვალსაწიერი ნიშნავს ბევრ რამეს:
ფერების განზომილებებს,
საგნების თვითმყოფადობას,
დროის სხვადასხვა რითმასა და
ბგერათა ათასგვარ გადანაწილებასაც კი.
ნიშნავს სიმჭიდროვეს ხედვის სამიზნესთან,
საპოვნელი სამიზნეების ძებნას
და არსებულთან თვალუწვდენელ სიშორეს.
პროვინციული პერიფერიებიდან ქალაქის
ნათებები პრიმიტიულ ხედვას
აღვიძებენ — იქ, სადღაც,
არის პარალელი ჩვენს
ძილსა და ღვიძილს შორის.
იქ, სადაც მამლის ყივილი მხოლოდ
ბავშვობისდროინდელი მსუბუქი მოგონებაა,
ხოლო ნაწვიმარი მინდვრის შფოთვა
ქარიან ამინდში — მოსაწყენი ფილმის ნარატივს იმეორებს.
მზე ერთად დგება ფანჯრებს შორის
და ძილის აპკში,
გახელილი თვალებიდან ცვივა ყვითელი ქვიშა,
გამომწვარი ბალახის და აზელილი
ყოველდღიურობის ლეში.
სახლის თვალიდან, ფანჯრებიდან,
თივის მომწვანო დღესასწაული
პირველქმნილი სიმშვიდით ერწყმის
კაჭკაჭის ენას — გაუგებარს, მაგრამ მშობლიურს.
ყვავილები ივიწყებენ სუნთქვას.
ხეები მიტოვებულ ქალებს ჰგვანან.
სოფლის თავსართი ბოლოსართის შებრუნებაა.
პური და წყალი
გამიფერდდა და შემომაღამდა.
მარცვლებს შორის ადენილ კვამლს ვატან
პურსაც და წყალსაც,
სველი მიწა საიდან მომყვა?
საიდან არის?
ხელებს თითები ხომ არ სცვივათ,
ძვლებს აბრეშუმად ქცევა მხოლოდ ენამ არგუნოს,
თვალებს ორმოში დაცვენილი
ფოთლებით ავსებს ეს შემოდგომა.
მე კი ისევ
გამიფერდდა და შემომაღამდა...
მეჩვენება, რომ შენი აბები ობს იკიდებს,
ბავშვობის შიშებს რომ აქვთ ფერი, აი, ისეთს.
გთხოვ, არ მოკვდე და ნუ მომიკლავ
ჩემს სადარდებელს.
ქარი ფანჯრისკენ გადახრილ ცას ჰგავს,
მე კი ნაწვიმარ დილებს ვამსგავსებ
შენს მონატრებას.
დედა, ნუთუ მხოლოდ
ამისთვის ღვივის ის მწვანე რტო
ჩემს სასულეში?
მაშ, ეს ნიავი რიღასთვის და ან წყალი რისად?
დედა, ჩემს ფიქრებს
იმ ყავლგასული შიშისფერი აქვთ,
ობისფერი, რომელიც გვახსოვს
მე და შენ, სხვას კი —
არა ვფიქრობ, არა მგონია...
ესაუბრა ნატო ობოლაძე